Κυριακή 13 Μαρτίου 2011

Η Γυναίκα στην σύγχρονη εποχή και η στάση της στην εκκλησία.

 (ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: Σάββατο, 18 Δεκεμβρίου 2010)

Ο κόσμος σήμερα μετράει με άλλα μέτρα και με άλλα σταθμά την γυναίκα. Την γυναίκα την βλέπει εξωτερικά, αλλά ο λόγος του Θεού μας λέει για τον εσωτερικό άνθρωπο, τον κρυφό της καρδιάς. Για τον Θεό εκείνο που έχει σημασία είναι ο άνθρωπος της καρδιάς και όχι ο εξωτερικός άνθρωπος. Ο Λόγος του Θεού μας λέει γι' αυτό, στις Παροιμίες 31:30 :

    Παρ. 31:30 Ψευδής είναι η χάρις και μάταιον το κάλλος· η γυνή η φοβουμένη τον Κύριον, αυτή θέλει επαινείσθαι.

Και μάλιστα, αυτού του είδους η γυναίκα σήμερα είναι δυσεύρετη. Βλέπει κανείς πανέμορφες γυναίκες σήμερα, μα σαν ανοίξουν το στόμα τους βλέπει κανείς πόσο φτωχό είναι το περιεχόμενο τους. Γι' αυτό, πάλι ανατρέχουμε στις Παροιμίες για να πάρουμε μία ακόμα σοφή πληροφορία.

    Παρ. 31:10 Γυναίκα ενάρετον τις θέλει ευρεί; διότι η τοιαύτη είναι πολύ τιμιωτέρα υπέρ τους μαργαρίτας.

Πιστές Χριστιανές γυναίκες είναι πολύτιμες σαν άτομα, κεφάλαια σε μία Χριστιανική κοινότητα. Όμως, αυτό το είδος της γυναικάς είναι υπό εξαφάνιση. Γιατί όπως ο πρόλογος στο ξεκίνημα της, έτσι και ο επίλογος κλείνει, με τον πρώτο ρόλο να τον έχει η γυναίκα. Ας δούμε εν πρώτης τον ορισμό της λέξης γυναίκα κατά την Αγία Γραφή. Είναι ενήλικος άνθρωπος θηλυκού γένους. Ένα άτομο το οποίο έχει περάσει την ηλικία της εφηβείας. Η εβραϊκή λέξη αντίστοιχα είναι “ισσάχ”, που σημαίνει γυναίκα, κατά κυριολεξία <<θηλυκός άντρας>> (“ανδρίς” ή “ανδρίδα”). Παρόμοια στο πρωτότυπο ελληνικό κείμενο μεταφράζεται γυναίκα όσο και σύζυγος.

Τώρα, ας μεταφερθούμε νοερά εκεί στον κήπο της Εδέμ, που ζούσε ο Αδάμ ακόμα μόνος του για αρκετό καιρό. Ο Πατέρας προνόησε πριν ζήτηση καν ο Αδάμ, και του προμήθευσε ένα βοηθό, ένα σύντροφο. Μας λέει το ιερό κείμενο της Αγίας Γραφής, στην Γένεση 2:18 :

    Γέν. 2:18 και ειπεν κυριος ο θεος ου καλον ειναι τον ανθρωπον μονον ποιησωμεν αυτω βοηθον κατ αυτον

Μετά την επιτυχή επέμβαση του πανεπιστήμονος Θεού, να τον υποβάλει σε έκσταση τον Αδάμ και να πάρει ένα από τα πλευρά του για να διαμορφώσει και ένα ακόμα άνθρωπο θηλυκού γένους, ως βοηθό για τον Αδάμ, την “ανδρίδα”. Τώρα, ήρθε η ώρα να παρουσιάσει ο Πατέρας την σύντροφο στον Αδάμ, ένα πανέμορφο πλάσμα. Πώς αντέδρασε τότε ο Αδάμ; Ας ακούσουμε την συνέχεια από τα λόγια του, στο Γένεση 2:23, για να καταλάβουμε:

    Γέν. 2:23 Και είπεν ο Αδάμ, Τούτο είναι τώρα οστούν εκ των οστέων μου και σαρξ εκ της σαρκός μου· αύτη θέλει ονομασθή ανδρίς, διότι εκ του ανδρός αύτη ελήφθη.

Προφανώς, δεν ξέρουμε ακριβώς πόσο διήρκεσε αυτή η ευτυχία. Όμως, εκείνο που ξέρουμε είναι ότι τα πράγματα δεν πήγαν καλά. Μετά την πτώση της Εύας, άνοιξαν οι “ασκοί του Αιόλου” για την γυναίκα σε όλους τους αιώνες που ακολούθησαν. Αυτός ο όφις και τώρα δράκος, χρησιμοποιεί την γυναίκα σαν εργαλείο για να επιτυγχάνει τα σχέδια του. Σήμερα, όλα γίνονται για την γυναίκα και μέσω της γυναίκας. Το καλύτερο μέσο προώθησης του πνεύματος αυτού του κόσμου. Η κακομεταχείριση των γυναικών αποτελεί άμεσο αποτέλεσμα την ξεπεσμένης φύσης του ανθρώπου, αλλά όχι το θέλημα του Θεού. Σε πολλούς πολιτισμούς, οι σύζυγοι εξουσίαζαν τις γυναίκες και τις εξουσιάζουν με πολύ σκληρούς τρόπους. Όμως, δεν ήταν αυτό το θέλημα του Θεού για την γυναίκα. Αλλά, έφτασε να εκπληρώνονται τα λόγια του Θεού για την γυναίκα. Στην Γένεση 3:16β λέει:

    Γέν. 3:16β ... και προς τον άνδρα σου θέλει είσθαι η επιθυμία σου, και αυτός θέλει σε εξουσιάζει.

Οι γυναίκες στις εβραϊκές γραφές
Τόσο ο Αδάμ όσο και η Εύα δημιουργήθηκαν κατά την εικόνα του Θεού. Έλαβαν από τον Θεό την ίδια εντολή να γίνουν καρποφόροι, να γεμίσουν και να καθυποτάξουν τη Γη. Θα εργάζονταν ως ομάδα για να επιτελέσουν το σκοπό του Θεού. Και είναι σαφές ότι μέχρι τότε όλα πήγαιναν καλά, κανένας δεν εξουσίαζε με σκληρό τρόπο τον άλλον.

    Γέν. 1:27 Και εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον κατ' εικόνα εαυτού· κατ' εικόνα Θεού εποίησεν αυτόν· άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς·
    Γέν. 1:28 και ευλόγησεν αυτούς ο Θεός· και είπε προς αυτούς ο Θεός, Αυξάνεσθε και πληθύνεσθε και γεμίσατε την γην και κυριεύσατε αυτήν, και εξουσιάζετε επί των ιχθύων της θαλάσσης και επί των πετεινών του ουρανού και επί παντός ζώου κινουμένου επί της γης.

    Γέν. 1:31 Και είδεν ο Θεός πάντα όσα εποίησε· και ιδού, ήσαν καλά λίαν. Και έγεινεν εσπέρα και έγεινε πρωΐ, ημέρα έκτη.

Η πραγματικότητα είναι ότι ο Θεός μισεί κάθε μορφή εκμετάλλευσης και κακομεταχείρισης.
Λευιτικόν 19:29. Δευτερονόμιον 22:23-29.
Ο Μωσαϊκός νόμος καταδίκαζε τον βιασμό και την πορνεία ( Λευιτικόν 20:10 ). Η μοιχεία απαγορευόταν και η ποινή ήταν θάνατος και για τις δύο πλευρές. Ο νόμος αντί να κάνει διακρίσεις κατά των γυναικών, τις εξύψωνε και τις προστάτευε από τον εξευτελισμό, από την ανεξέλεγκτη εκμετάλλευση, που ήταν κοινή στα γύρω έθνη. Η άξια Ιουδαία σύζυγος έχαιρε μεγάλου σεβασμού και εκτίμησης.

    Παρ. 31:10 Γυναίκα ενάρετον τις θέλει ευρεί; διότι η τοιαύτη είναι πολύ τιμιωτέρα υπέρ τους μαργαρίτας.

Το ότι απέτυχαν οι Ισραηλίτες να τηρήσουν το νόμο ήταν δικό τους σφάλμα και όχι του νόμου. Μας λέει η ιερή Πεντάτευχος γι' αυτό το λόγο:

    Δευτ. 32:5 Ούτοι διεφθάρησαν· η κηλίς αυτών δεν είναι κηλίς των υιών αυτού· είναι γενεά σκολιά και διεστραμμένη.

Γυναίκες που έκαναν την καρδιά του Θεού να χαίρεται.
Ο υγιείς φόβος δύο γυναικών προς τον Θεό, τους έκανε να αψηφήσουν έναν Φαραώ. Η πίστη υποκίνησε μία πόρνη για να προστατεύσει δύο Ισραηλίτες. Η σύνεση και η ταπεινοφροσύνη σε κάποια κρίσιμη περίσταση, βοήθησαν μία γυναίκα να σώσει πολλές ζωές και να εμποδίσει τον χρισμένο του Γιαχβέ να γίνει ένοχος αίματος. Η πίστη στον Θεό, καθώς και το πνεύμα της φιλοξενίας υποκίνησαν μία χείρα μητέρα να δώσει το τελευταίο απόθεμα τροφής σε έναν προφήτη του Θεού. Αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα γυναικών που έκαναν την καρδιά του Θεού να χαίρεται.
Στη δίκη της Νυρεμβέργης, η οποία διεξάχθηκε στην Γερμανία για τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, πολλοί καταδικάσθηκαν για μαζικές δολοφονίες. Προσπάθησαν να δικαιολογήσουν τα εγκλήματα τους ισχυριζόμενοι ότι απλώς υπάκουαν σε διαταγές. Ας φέρουμε στη θύμηση μας τις δύο εκείνες γυναίκες, τις μαμές και ας βγάλουμε τα συμπεράσματά μας. Τη Σεπφώρα και τη Φουά:

    Έξ. 1:15 Και ελάλησεν ο βασιλεύς των Αιγυπτίων προς τας μαίας των Εβραίων, εκ των οποίων η μία ωνομάζετο Σεπφώρα, και η άλλη Φουά,
    Έξ. 1:16 και είπεν, Όταν μαιεύητε τας Εβραίας και ίδητε αυτάς επί της γέννας, εάν μεν ήναι αρσενικόν, θανατόνετε αυτό· εάν δε ήναι θηλυκόν, τότε ας ζήση.
    Έξ. 1:17 Εφοβήθησαν δε αι μαίαι τον Θεόν και δεν έκαμνον ως είπε προς αυτάς ο βασιλεύς της Αιγύπτου, αλλ' άφινον ζώντα τα αρσενικά.

Μία πρώην πόρνη φέρνει χαρά στην καρδιά του Θεού (1473 π. Χ.)
Μία πόρνη ονομάζεται Ραάβ, μία Χαναναία από την πόλη της Ιεριχώ. Γνωρίζει τις πιο πρόσφατες νίκες των Ισραηλιτών επί των Αμορραίων, Σηών και Ωγ. Καθώς και την έξοδο πριν από 40 χρόνια των Ισραηλιτών και είχε διαμορφώσει μία πίστη. Και αυτή η πίστη την έκανε να υπακούσει στις ζωοσωτήριες οδηγίες των κατασκόπων. Τί συγκλονιστική εκδήλωση καλοσύνης προς μία γυναίκα που ήταν ειδωλολάτρισσα, πόρνη και Χαναναία!

    Ιησ. 2:1 Και απέστειλεν Ιησούς ο υιός του Ναυή εκ Σιττείμ δύο άνδρας να κατασκοπεύσωσι κρυφίως, λέγων, Υπάγετε, ίδετε την γην και την Ιεριχώ. Οι δε υπήγον και εισήλθον εις οικίαν γυναικός πόρνης, ονομαζομένης Ραάβ, και κατέλυσαν εκεί.

    Ιησ. 2:9 Και είπε προς τους άνδρας, Γνωρίζω ότι ο Κύριος έδωκεν εις εσάς την γήν· και ότι ο τρόμος σας επέπεσεν εφ' ημάς, και ότι πάντες οι κάτοικοι της γης ενεκρώθησαν εκ του φόβου σας·
    Ιησ. 2:10 επειδή ηκούσαμεν πως ο Κύριος εξήρανε τα ύδατα της Ερυθράς θαλάσσης έμπροσθέν σας, ότε εξήλθετε εξ Αιγύπτου· και τι εκάμετε εις τους δύο βασιλείς των Αμορραίων, τους πέραν του Ιορδάνου, εις τον Σηών και εις τον Ωγ, τους οποίους εξωλοθρεύσατε·
    Ιησ. 2:11 και καθώς ηκούσαμεν, διελύθη καρδία ημών, και δεν έμεινε πλέον πνοή εις ουδένα εκ του φόβου σας· διότι Κύριος ο Θεός σας, αυτός είναι Θεός εν τω ουρανώ άνω και επί της γης κάτω.

    Ρωμ. 10:10 διότι με την καρδίαν πιστεύει τις προς δικαιοσύνην, και με το στόμα γίνεται ομολογία προς σωτηρίαν.

    Ιακ. 2:25 Ομοίως δε και Ραάβ η πόρνη δεν εδικαιώθη εξ έργων, ότε υπεδέχθη τους απεσταλμένους και εξέβαλεν αυτούς δι' άλλης οδού;

    Ρωμ. 10:17 Άρα η πίστις είναι εξ ακοής, η δε ακοή διά του λόγου του Θεού.

Μία συνετή γυναίκα ενός κακότροπου άντρα.
Η Αβιγαία και ο Νάβαλ.

    1Σαμ. 25:32 Και είπεν ο Δαβίδ προς την Αβιγαίαν, Ευλογητός Κύριος ο Θεός του Ισραήλ, όστις σε απέστειλε την ημέραν ταύτην εις συνάντησίν μου·
    1Σαμ. 25:33 και ευλογημένη η βουλή σου και ευλογημένη συ, ήτις με εφύλαξας την ημέραν ταύτην από του να εμβώ εις αίματα και να εκδικηθώ διά της χειρός μου·

    1Πέτ. 3:1 Ομοίως αι γυναίκες, υποτάσσεσθε εις τους άνδρας υμών, ίνα και εάν τινές απειθώσιν εις τον λόγον, κερδηθώσιν άνευ του λόγου διά της διαγωγής των γυναικών,
    1Πέτ. 3:2 αφού ίδωσι την μετά φόβου καθαράν διαγωγήν σας.

    1Πέτ. 3:4 αλλ' ο κρυπτός άνθρωπος της καρδίας, κεκοσμημένος με την αφθαρσίαν του πράου και ησυχίου πνεύματος, το οποίον ενώπιον του Θεού είναι πολύτιμον.
    Παρ. 2:1 Υιέ μου, εάν δεχθής τους λόγους μου και ταμιεύσης τας εντολάς μου παρά σεαυτώ,
    Παρ. 2:2 ώστε να προσέξη το ωτίον σου εις την σοφίαν, να κλίνης την καρδίαν σου εις την σύνεσιν·
    Παρ. 2:3 και εάν επικαλεσθής την φρόνησιν, και υψώσης την φωνήν σου εις την σύνεσιν·
    Παρ. 2:4 εάν ζητήσης αυτήν ως αργύριον και εξερευνήσης αυτήν ως κεκρυμμένους θησαυρούς,
    Παρ. 2:5 τότε θέλεις εννοήσει τον φόβον του Κυρίου και θέλεις ευρεί την επίγνωσιν του Θεού.
    Παρ. 2:6 Διότι ο Κύριος δίδει σοφίαν· εκ του στόματος αυτού εξέρχεται γνώσις και σύνεσις.

Μία φτωχή χήρα έρχεται στο προσκήνιο.
Εξαιτίας μίας παρατεταμένης ξηρασίας, στις ημέρες του προφήτη Ηλία, πολλοί βρίσκονται στα πρόθυμα τις λιμοκτονίας, όπως αυτή η χείρα και ο μικρός γιος της, που ζούσαν στα Σαρεπτά.

    1Βασ. 17:8 Και ήλθεν ο λόγος του Κυρίου προς αυτόν, λέγων,
    1Βασ. 17:9 Σηκωθείς ύπαγε εις Σαρεπτά της Σιδώνος και κάθισον εκεί· ιδού, προσέταξα εκεί γυναίκα χήραν να σε τρέφη.
    1Βασ. 17:10 Και σηκωθείς υπήγεν εις Σαρεπτά. Και ως ήλθεν εις την πύλην της πόλεως, ιδού, εκεί γυνή χήρα συνάγουσα ξυλάρια· και εφώνησε προς αυτήν και είπε, Φέρε μοι, παρακαλώ, ολίγον ύδωρ εν αγγείω, διά να πίω.
    1Βασ. 17:11 Και ενώ υπήγε να φέρη αυτό, εφώνησε προς αυτήν και είπε, Φέρε μοι παρακαλώ, κομμάτιον άρτου εν τη χειρί σου.
    1Βασ. 17:12 Η δε είπε, Ζη Κύριος ο Θεός σου, δεν έχω ψωμίον, αλλά μόνον μίαν χεριάν αλεύρου εις το πιθάριον και ολίγον έλαιον εις το ρωγίον· και ιδού, συνάγω δύο ξυλάρια, διά να υπάγω και να κάμω αυτό δι' εμαυτήν και διά τον υιόν μου, και να φάγωμεν αυτό και να αποθάνωμεν.
    1Βασ. 17:13 Ο δε Ηλίας είπε προς αυτήν, Μη φοβού· ύπαγε, κάμε ως είπας· πλην εξ αυτού κάμε εις εμέ πρώτον μίαν μικράν πήτταν και φέρε εις εμέ, και έπειτα κάμε διά σεαυτήν και διά τον υιόν σου·
    1Βασ. 17:14 διότι ούτω λέγει Κύριος ο Θεός του Ισραήλ· το πιθάριον του αλεύρου δεν θέλει κενωθή, ουδέ το ρωγίον του ελαίου θέλει ελαττωθή, έως της ημέρας καθ' ην ο Κύριος θέλει δώσει βροχήν επί προσώπου της γης.

Εδώ εξάρωνται δύο πράγματα, πως ο Θεός εκτιμά και συνεργάζεται με πιστές γυναίκες και πως αυτές με φόβο Θεού έχουν να κάνουν πολλά πράγματα από την θέση που βρίσκονται.

Πιστότητα στα λεγόμενα του Θεού.
Το πνεύμα αυτού του κόσμου είναι αντίθετο με το Πνεύμα του Θεού και μάχεται τους γνήσιους Χριστιανούς, και θέλει να τους βγάλει εκτός του Πνεύματος του Θεού. Γι' αυτό, είναι πολύ σημαντικό για τις μέρες μας, το τί κάνουν οι πιστές Χριστιανές γυναίκες που λατρεύουν τον Θεό. Πρέπει να μένουν στις θέσεις που τους ορίζει ο Λόγος του Θεού και έχουν πάρα πολλά να κάνουν. Επειδή, θέλουμε να είμαστε όσιοι προς τον Θεό και αυτό ισχύει και όσον αφορά τις γυναίκες.
Είναι επιτρεπτό στις γυναίκες να μιλάνε μέσα στις εκκλησίες; Ο Λόγος του Θεού, τί λέει;

    1Κορ. 14:34 Αι γυναίκές σας ας σιωπώσιν εν ταις εκκλησίαις· διότι δεν είναι συγκεχωρημένον εις αυτάς να λαλώσιν, αλλά να υποτάσσωνται, καθώς και ο νόμος λέγει.

Εδώ φαίνεται λοιπόν ότι η γυναίκα δεν πρέπει να διδάσκει και να αυθεντεύει. Αν μας ζητηθούν κάποια σχόλια μπορούμε να τα δίνουμε ευχαρίστως αλλά με φόβο Θεού, χωρίς να διδάσκουμε και να αυθεντεύουμε. Με αυτό το τρόπο δείχνουμε σεβασμό στις κεφαλές μας και επίσης στην μεγαλύτερη κεφαλή, στον κύριο μας τον Ιησού Χριστό. Και αυτές οι εντολές δεν είναι του Παύλου, αλλά βασίζονται στον νόμο και στο Πνεύμα του Θεού.

    Εφεσ. 5:22 Αι γυναίκες, υποτάσσεσθε εις τους άνδρας σας ως εις τον Κύριον,

    Εφεσ. 5:25 Οι άνδρες, αγαπάτε τας γυναίκάς σας, καθώς και ο Χριστός ηγάπησε την εκκλησίαν και παρέδωκεν εαυτόν υπέρ αυτής,

    1Κορ. 14:37 Εάν τις νομίζη ότι είναι προφήτης ή πνευματικός, ας μάθη εκείνα τα οποία γράφω προς εσάς, ότι είναι εντολαί του Κυρίου.

Να μην αφήνουμε λοιπόν τις δικές μας σκέψεις να υποβαθμίζουν τις εντολές του Θεού. Μη γένοιτο! Γι' αυτό, ας υποταχθούμε στις εντολές του κυρίου. Βεβαίως, δεν έχουμε εξουσία στην πίστη σας και πολύ περισσότερο στη συνείδησή σας, απλώς είμαστε συνεργοί στην χαρά της πίστης σας. Και αυτό που είναι βέβαιο, είναι ότι ο καθένας θα δώσει λογαριασμό για τον εαυτό του και όχι για την πίστη του άλλου. Όλοι μας θέλουμε να ακολουθούμε τα υγιαίνοντα λόγια του κυρίου μας Ιησού Χριστού και την διδασκαλία του, που είναι σύμφωνη με την ευσέβεια. Ό δρόμος που ακολουθούμε δεν είναι στατικός, αλλά προοδευτικός. Γι' αυτό, όσο ονομάζεται το σήμερα, όλοι μας, μηδενός εξαιρουμένου, πρέπει να φέρνουμε τον εαυτό μας στον προβολέα του Λόγου του Θεού και να τον ελέγχουμε, παρά να ευλογούμε τα γένια μας.

    Παρ. 28:23 Ο ελέγχων άνθρωπον ύστερον θέλει ευρεί περισσοτέραν χάριν, παρά τον κολακεύοντα διά της γλώσσης.

Επειδή, το χαρακτηριστικό του Χριστιανού είναι η Αγάπη με καθαρή καρδιά, γι' αυτό όπως λέει και το Λευιτικό 19:17 :

    Λευ. 19:17 Δεν θέλεις μισήσει τον αδελφόν σου εν τη καρδία σου· θέλεις ελέγξει παρρησία τον πλησίον σου και δεν θέλεις υποφέρει αμαρτίαν επ' αυτόν.

Επειδή ο στόχος όλων μας είναι να συναντήσουμε τον κύριο Ιησού, γι' αυτό τα ιμάτια μας, τα ιμάτια της πίστης μας, πρέπει να είναι καθαρά. Αυτό θα επιτευχθεί, όταν αφήνουμε το Λόγο του Θεού να μας ελέγχει.
Τέτοιο αξιέπαινο πνεύμα εκδήλωναν πολλές από τις γυναίκες που αναφέρονται στην Αγία Γραφή τον 1ο αιώνα.

    1Πέτ. 3:3 Των οποίων ο στολισμός ας ήναι ουχί ο εξωτερικός, ο του πλέγματος των τριχών και της περιθέσεως των χρυσίων ή της ενδύσεως των ιματίων,
    1Πέτ. 3:4 αλλ' ο κρυπτός άνθρωπος της καρδίας, κεκοσμημένος με την αφθαρσίαν του πράου και ησυχίου πνεύματος, το οποίον ενώπιον του Θεού είναι πολύτιμον.
    1Πέτ. 3:5 Διότι ούτω ποτέ και αι άγιαι γυναίκες αι ελπίζουσαι επί τον Θεόν εστόλιζον εαυτάς, υποτασσόμεναι εις τους άνδρας αυτών.

Σε τέτοιες γυναίκες τους δόθηκε το αξίωμα να διακονούν και τον κύριο Ιησού Χριστό από τα υπάρχοντά τους.

    Λουκ. 8:1 Και μετά ταύτα διήρχετο αυτός πάσαν πόλιν και κώμην, κηρύττων και ευαγγελιζόμενος την βασιλείαν του Θεού, και οι δώδεκα ήσαν μετ' αυτού,
    Λουκ. 8:2 και γυναίκες τινές, αίτινες ήσαν τεθεραπευμέναι από πνευμάτων πονηρών και ασθενειών, Μαρία η καλουμένη Μαγδαληνή, εκ της οποίας είχον εκβή επτά δαιμόνια,
    Λουκ. 8:3 και Ιωάννα η γυνή του Χουζά, επιτρόπου του Ηρώδου, και Σουσάννα και άλλαι πολλαί, αίτινες διηκόνουν αυτόν από των υπαρχόντων αυτών.

Αργότερα είχαν την ευχέρεια να έχουν συμμετοχή στο ευαγγελιστικό έργο, της διακήρυξης της Βασιλείας. Και από ό,τι κατανοούμε εδώ, οι γυναίκες έχουν πάρα πολλά να κάνουν. Και φυσικά, για να είναι αποδεκτό το έργο τους από τον Θεό, πρέπει να ανταποκρίνονται σε κάποια προσόντα, όπως τα παραπάνω τα οποία εξετάστηκαν.
Τον 1ο αιώνα ο απόστολος Παύλος εγκωμίασε το καλό έργο που επιτελούσε μία μητέρα, η Ευνίκη καθώς δίδασκε τον γιο της τον Τιμόθεο. Και ας φανταστούμε πως εκείνη δεν είχε ομόπιστο σύντροφο. Παρά ταύτα, η Ευνίκη χρειάστηκε να πείσει τον Τιμόθεο προκειμένου αυτός να πιστεύσει στα Άγια συγγράμματα του Θεού. Επομένως, η σύγχρονη Χριστιανή έχει να κάνει πάρα πολλά στον περίγυρο της. Η δική της πίστη και το παράδειγμά της καθώς και η διδασκαλία της εκτός εκκλησίας και το παράδειγμά της εντός εκκλησίας, προφανώς μπορούν να προετοιμάσουν και να οδηγήσουν πολλούς στη πίστη του Θεού.

    2Τιμ. 3:14 Αλλά συ μένε εις εκείνα, τα οποία έμαθες και επιστώθης, εξεύρων παρά τίνος έμαθες,
    2Τιμ. 3:15 και ότι από βρέφους γνωρίζεις τα ιερά γράμματα, τα δυνάμενα να σε σοφίσωσιν εις σωτηρίαν διά της πίστεως της εν Χριστώ Ιησού.


Με αγάπη εν Χριστώ,
Κέρκος.